12.februārī plkst. 16.00 Rīgas Kultūras un atpūtas centrā "Imanta" būs skatāma Henrika Ibsena drāma “Heda Gablere”. Drāmu iestudējis Kultūras un tautas mākslas centra “Ritums” studijteātris “Aka” Ligitas Smildziņas režijā.
KTMC “Ritums” studijteātris “AKA” 2021. gadā nosvinēja 25 gadu jubileju.
Teātra repertuārā vienmēr bijuši kvalitatīvas, mūsdienīgas dramaturģijas (autori – V. Šekspīrs, M. Makdona, T. Stopards, B. Srebjanoviča , Ž.Pommerā, M. Kristofers, S. Mrožeks) iestudējumi, pārmaiņus tiek iestudēta drāma un komēdija.
Pašreiz kolektīvā darbojas aktieri vecumā no 30 līdz 40 gadiem. Sievietes un vīrieši ar savu dzīves pieredzi, skatījumu uz pasauli, gatavi iejusties H.Ibsena lugas “Heda Gablere” tēlos.
Mūs visus interesē “ cilvēku savstarpējās attiecības”. Īpaši – attiecības darba vidē, draugu lokā, ģimenē. Apkārt notiekošais, apstākļi ietekmē mūs, mūsu pašsajūtu, rīcību. Un – mēs paši taču esam tie, kuri savukārt veido savu darba dzīvi, ģimenes dzīvi, izvēlas draugus.
H. Ibsena luga “Heda Gablere” (sarakstīta 19.gs. beigās, joprojām tēmas ziņā aktuāla un bieži spēlēta teātros) ir stāsts par jaunu , skaistu sievieti, kurai, šķiet, dzīvē nekā netrūkst. Taču viņa jūtas garlaikota, nelaimīga. Kāpēc? Nolēmu izpētīt šo lugu kopā ar saviem aktieriem , kuri pašreiz ir tieši lugas varoņu vecumā un nokļūst līdzīgās dzīves situācijās vai ir tādas novērojuši savā ikdienā .
Lugas darbība notiek vienas diennakts laikā Hedas un Jergena mājās, satiekoties bijušajiem studiju biedriem. Pagātnes notikumi un attiecības ietekmē tēlu rīcību šodien. Skaudība, greizsirdība, kaislība, varas kāre, izdzīvošana un pašiznīcināšanās.
Heda uzjautrinās koķetējot, manipulējot, Heda grib būt īpaša, grib būt uzmanības centrā, grib dominēt. Notikumos iesaistītie trīs vīrieši ir ar ļoti atšķirīgiem raksturiem, vēlmēm, attieksmēm. Ieslēgti savā egoismā, veidojot karjeru un attiecības.
Heda nespēj dzīvot atklātās, sirsnīgās attiecībās, izpaust mīlestību, viņa dzīvo ieslodzīta priekšstatos par to, kā vajadzētu būt, kā vajadzētu rīkoties, sarežģītā situācijā viņas apslāpētās emocijas izlaužas impulsīvā rīcībā. Lugas stāstā iesaistītā otra sieviete – Teja ir pretstats Hedai - gatava atbalstīt, veidot attiecības, pieņemt notiekošo, mīlēt.
Pagātnes notikumi, kuros ir bijuši iesaistīti visi lugas tēli , šodienas tikšanās un attiecību saasinājumi, uz sevi centrētā uzvedība provocē rīkoties ātri un nepārdomāti.